vasdruhydomov.cz

Poslední premiérou této sezóny bude hra Friedricha Dürrenmatta Návštěva staré dámy. V režii Jiřího Š Hájka se v titulní roli představí hostující Zuzana Mixová. O tom, proč je tahle hra aktuální i dneska a na co všechno se můžete těšit jsme se ptali režiséra připravované inscenace.  

1) Čím Tě Návštěva staré dámy fascinuje? Co je hlavním tématem hry?

Otázka spravedlnosti a její vymahatelnosti ve světě protkaném mocí peněz a pokrytectvím. Dürrenmatt si hraje s formou a pracuje s černou komedií až groteskou. Silné téma přináší s nadhledem až destrukčním, a to mě moc baví.

2) Tvoje režijní tvorba obsahuje nejrůznější formy i žánry. Jak bys charakterizoval připravovanou inscenaci?

Asi nejvíc jako groteskní černou komedii.

3) Se Zuzanou Mixovou se dobře znáte. Proč je právě ona „ta pravá“ Claire?

Zuzanu mám moc rád. Její životní a jevištní energie se propojují a zároveň umí fungovat odpojitě. Má nad postavou nadhled, ale také se do ní vciťuje a nechá se jí ovládnout. Claire je postava živelná, krutá, cynická a nesmírně silná, a já bych rád využil právě Zuzaninu energii, která je velmi pozitivní a věřím, že ten kontrast s osobou herečky a postavy vytvoří kýžené napětí.

4) Poprvé pracuješ se scénografem a kostýmním výtvarníkem Davidem Janoškem. Jakou režijně-výtvarnou koncepci jste zvolili?

Jevištní prostor je takový univerzální sešlý nádražní kulturák/krematorium. Pracujeme s náznakem, znakem, jednoduchou proměnou prostředí. Většinu informací udá autor už textem, netřeba proto realisticky vykreslovat řečené. Minimálně u Claire Zachanassianové se můžeme těšit na grandiózní róby, které této výstřední miliardářce přísluší a podtrhnou výjimečnou krásu Zuzany Mixové.

5) Naopak k Tvým stálým spolupracovníkům patří autor hudby Ivo Sedláček. Jak probíhá zrod nové inscenace po hudební stránce?

Jelikož se ocitáme na švýcarském/ německém venkově. Bavila a lákala mě práce s folklórem těchto krajin. Zároveň jsme s Ivošem hledali různé inspirace a došli jsme ke skupině Portishead, kde jsme se potkali. Teď se rodí od Ivoše různá dema, ze kterých vyjde hlavní motiv, s jehož variacemi a odkazy budeme dál pracovat.

 6) Každý zkoušecí proces představuje nějakou výzvu. Které je ta největší v případě toho aktuálního?

Určitě je to velikost plátna. Jedná se o inscenaci čítající 19 herců, takže organizace a výstavba některých hromadných obrazů výzvou určitě je. Práce se velikými, stylizovanými obrazy střídanými křehkými a groteskními situacemi mi vyvolává těšení. Věřím, že balanc groteskní nadsázky a pravdy bude výzva i pro herce.

Comments are closed.